måndag 17 februari 2014

En lugn eftermiddag...

Idag tog jag en promenad och hämtade hem kidsen- så otroligt härligt väder! Det är verkligen vår i luften och jag såg att grannens blommor (kanske krokus?) kikade upp ur jorden…här kikar ingenting upp ur ngn jord, vi är verkligen inga trädgårdsmänniskor så vi har inte en endaste buske utan bara bar gräsmatta (dock en väldigt välskött gräsmatta) men vad gör det när man kan njuta av vår grannes fantastiskt fina trädgård :-)

Efter att jag hämtat tjejerna tog vi en promenad hem tillsammans med andra grannar och därefter har vi grejat här hemma, A och jag har gjort läxor, L & A har lekt att det varit ute på resa i djungeln och dessutom har jag gjort en fantastiskt god Thaisoppa (helfabrikat så noll cred till mig!)



Thaisoppa med räkor, lax & purjolök
1fpk Keldas Thaisoppa
Laxfilé i bitar
Skalade räkor (jag brukar köpa på fiskbilen, skala och sen styckfrysa)
Purjolök
Ev grädde/cremé fraîche till att späda soppan (den är lite för stark för mina barn)
Salt/Peppar

Skiva purjolöken lite grovt (jag brukar skiva den på tvären för det blir så snyggt, fast det kan ju kvitta egentligen) och spara några längre strån till garnering
Stek purjolöken i en gryta och slå därefter över soppan, låt koka upp och späd om det behövs!
Salta/Peppra och lägg i laxen, låt koka i några minuter.
Släng i räkorna och låt värmas snabbt!
Servera direkt och gärna med vitlöksbröd eller frasigt parmesanbröd!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar