onsdag 18 december 2013

Byte av gryta


Ytterligare en dag hemma har passerat, fy tusan vad trist det är att vara hemma och vara sjuk...eller med sjuka barn! Igår började vi iallafall äta penicilin vilket innebär att vi kan vara med på tjejernas luciatåg på fredag...om nu inte de blivit sjuka tills dess...
 
Idag är det onsdag, lilllördag om man så vill eller så är det Bonde-Söker-Fru-mys vilket vi har här hemma!
Jag tror Bonde-söker-fru egentligen är det enda programet både jag och N tycker är bra...och ikväll är det ju säsongsavslutning så det kräver ju lite godare mat.
 
Jag har sen tidigare fått tips om ICAs färdiga grytbaser och tänkte idag testa "Grön curry & Bambuskott"-
men när jag öppnade burken så möts jag av en ofräsch sötaktig doft, innehållet ser ut som ngn redan ätit det och det lilla jag vågade smaka smakade vedervärdigt....helt ärligt så kan jag inte avgöra om det ska smaka såhär eller om den blivit dålig...?
Iallafall så kunde jag inte förmå mig att hälla ner burkens innehåll över min nystekta majskyckling så det fick bli en gammal klassiker istället- 
Het chilligryta med kyckling!
 
Ingredienser
Kycklingfilé (jag föredrar majskyckling)
1 burk Kokosmjölk (den feta varianten är mkt godare!)
Grädde
Chilisås
Sambal Olek
Kryddor (salt/peppar/rosmarin/timjan/whatever)
Goda grönsaker (jag körde idag blomkål, paprika, purjolök, vitlök & tomat)
Kycklingfond (buljongtärning går säkert bra det med)
Lite soja
 
(Egentligen kan man slänga i massa saker men det här var det som fanns hemma-
har man kan man med fördel kasta i annanas, lime, citron, rödlök, annan lök, spenat, broccoli, paprika, jordnötter...och säkert massa annat!)
 
 
Stek kycklingen i bitar, stek sedan alla grönsaker och släng i kycklingen, häll på kokosmjölk och grädde och resten av ingredienserna efter önskad styrka och smak.
Låt koka tills kycklingbitarna är klara och grönsakerna är krispiga!
 
 
Servera med ris- efter att vår tryckkokare gick sönder så har jag börjat använda BiB-ris...enklare kan det inte bli!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar