tisdag 17 december 2013

Gyros- på mitt vis!


Idag äter vi en enkel, men tidskrävande, variant av den klassiska rätten GyrosNi vet, Greklands svar på Kebab?!
 
Istället för att göra på klassiskt vis och steka fläskköttet i tunna skivor så valde jag att från Gourmanderiet köpa en hel köttbit och tillaga den som en Pulled Pork- men med en delvis egengjord marinad som påminner om Gyrosmarinaden. 
 
Ingredienser
 
Pulled Pork
Fläskkött (fläskkaré) i bit
Marinad:
Jag använde Texas Longhornmarinad på flaska spetsad med pressad vitlök, olivolja, spiskummin och salt
(Ett bra recept som jag testat hittar Du här!)
 
Tzaztiki
Turkisk youghurt
Olivolja (olivoljan gör verkligen stor skillnad!)
Pressad vitlök
Fin hackad färsk persilja
Salt/peppar
 
Tillbehör
Tomatsallad gjord på hackade tomater (jag tar alltid bort innanmätet på tomater för att inte salladen ska blli blöt), finhackad persilja, tunnt skivad rödlök, olivolja, salt/peppar
 
Isbergssallad (hör egentligen inte till Gyros men jag tycker det ger en fräsch brytning)
 
Pitabröd som penslas med olivolja och steks snabbt på hög värme
 
Fyll pitabröden, ät & njut- 
trots att det är tidskrävande att laga Pulled Pork så sköter den sig självt i ugnen och det är så värt tiden för det är otroligt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar