onsdag 18 december 2013

En lektion om stress!


Idag hade vi, som syns i inlägget under, en föreläsning om stressens påverkan på hjärnan. 
Extremt intressant och nyttigt att höra faktiskt!
 
Jag pluggar Vård- och Stödsamordnarprogrammet vid Karlstadsuniversitet- ett program om psykisk ohälsa med fokus främst på psykiska funktionsnedsättningar såsom AST-syndrom (Autism, Asperger, ADHD mm.). 
Målet med min utbildning är att få föreläsa om detta ämne för personal som på ngtvis berör dessa personers liv. Främst är målet att utbilda personal inom skolan, visste ni att i lärarprogrammet ingår inte en enda kurs om detta viktiga ämne?
Helt sjukt enligt mig, då det oftast är i förskoleåldern/skolåldern som problemen börjar...
 
Hur som helst, idag handlade det om Stress & Ångestrelaterad problematik. 
 
Jag inser att jag stressar alldeles för mycket, jag känner mig ofta stressad trots att jag verkar ha full koll på läget men inom mig växer stressen...det i kombination med att jag har otroligt höga krav på mig själv är som ett recept för katastrof!
 
År 2014 måste bli året där förändring sker, jag måste ligga med i planeringen, kalkylera med ev vabbdagar och framför allt sänka kraven- kanske fortsätter livet trots att jag inte får VG på alla tentor?
 
Hur ser Ni på relationen mellan prestation, stress och krav?
 
Otroligt intressant ämne om Ni frågar mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar