onsdag 18 december 2013

Ett inlägg om stress


Nu puttrar kvällens middag på spisen (recept kommer senare...en riktigt söndagsmiddag...på en onsdag!) och jag ska försöka snabba mig att skriva ett sammanfattande inlägg som stress (som jag varit på två föreläsningar som via Medborgarskolan- ett oerhört intressant ämne)!
Rent biologiskt så ha stress behövts som en överlevnadsmekanism, stress ger en möjlighet till kamp och/eller en flyktreaktion. Extra blod pumpas ut i kroppen och man får tillfällig styrka, behovet av sömn minskar avsevärt och kroppen får mer energi. 
 
Sen är ju frågan om hur mkt stress vi idag behöver för att överleva, antar att det var värre förr när man typ blev jagad av en mammut på savannen....
 
Hur som helst, ursprunget till stress är bra men det är när det tar överhand och skadar mer än det ger som stress blir negativt (jämför med sk. positiv stress som gör oss mer fokuserade och uppmärksamma tex vid en tenta eller  vid ett framförande).
 
En stressreaktion (snabbare andning, högre blodtryck mm) är inte farligt i sig men det är om man befinner sig under stress en längre period som det kan bli farligt och svårt att ta sig ur på egen hand...
 
Under hösten har jag varit oerhört stressad, olika grad av stress naturligtvis men ändå ständigt stressad...och det jag måste göra är att försöka hitta en balans- att leva i obalans är påfrestande och leder oftast till att man orkar mindre. 
Jag vill under 2014 hitta en balans mellan skola, familj, hem, krav utifrån och krav på mig själv (den största biten av min stress kommer nog från mina egna krav på mig själv)!
 
Dessutom måste jag sluta hamna i den klassiska tänk-om-fällan... 70% av det man stressar över inträffar inte ens...så att försöka sluta oroa mig för om tjejerna blir kalla på dagis eller om A råkade glömma matteboken hemma- egentligen är det världsliga saker (ja, inte om tjejerna fryser så fötterna bli blå då såklart)... Så det är mitt tips och ett tips jag ska försöka ta till mig själv också; 
 
Sluta stressa över saker som kanske kommer inträffa, som inträffat men som du ändå inte kan göra ngt åt och sänk kraven!
(mer konkret vad jag tänker göra kommer i ett annat inlägg)
 
Hur ser du på stress?
Och hur gör du för att släppa stressen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar