onsdag 18 december 2013

Julgodis


Som oftast på Lucia så började dagen alltför tidigt och redan kl06.50 befann sig hela familjen på tjejernas dagis- där det bjöds på ett underbartLuciatåg bestående av 2 pepparkakor, 1 tärna, 2 miljoner tomtar och 1 Pippi Långstrump! Därefter bjöds det på fika, kaffe (det gick åt myyyycket med kaffe) och saft- en trevlig start på fredagen!
 
Därefter åkte jag och A hem (han är frisk men trött så han fick vara hemma idag) och efter att ha gjort 4(!) olika sorteras julgodis, svurit långa ramsor över hur trist det är att göra godis och over hur lätt alla jäkla formar välter så hämtade vi tjejerna på dagis redan kl11.00 och åkte inom mot stan för utdelning av godis på diverse ställen!
 
Just julgodis gör jag en gång om året, tar det slut så är det slut och jag hatar egentligen att göra det men ngt inom mig säger att det inte bli jul ifall jag inte bränner mig minst en gång på knäcksmeten....så jag fortsätter att bränna mig för vem vill riskera att julen uteblir?!
 
Jag hittade ett superenkelt recept på knäck hos min fina (och saknade) vän som jag följde till punkt och pricka och fick ett perfekt resultat! 
 
Knäck
0.5dl grädde
1dl socker
1dl ljus sirap (vad är egentligen vit sirap som också fanns?)
1msk smält smör
 
Koka i micron på 700W i 8minuter!
 
--------------------------------------------------------------
 
Nougatbollar
(fast jag tryckte ner dem i formar, orkar rulla bollar och bli kletig liksom...)
 
Smält 200g nougat
Häll i 0.5dl mjölk
Rör
Ställ kallt tills smeten stelnat
Rulla bollar...
Rulla/strö över kakao
 
-----------------------------------------------------------------
 
Tryffel-cakepops
(också i form, jag klarar verkligen inte att bli kletig....)
 
Kör 1pkt ballerina/liknande kakor i mixern
Häll i flytande margarin tills det blir lagom koncistens (typ som pajdeg)
 
Tryck i formar/rulla
Häll över/rulla i smält blockchoklad!
 
------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar