måndag 30 december 2013

De små ljusglimtarna!

Att ha barn kan lätt beskrivas med ett ord ---> KAOS!
Ibland kaos av gråt och skrik och ibland kaos av skratt på gränsen till hysteriskt gapskratt...och allt däremellan!
Så är det i vår familj iallafall och med tre barn som oftast befinner sig på olika steg på kaos-stegen så blir det minst sagt förvirrande för den stackars mamman (och pappan)!
Ibland när tjejerna var mindre (de är födda med mindre än 1år emellan dem) så kunde jag sitta mitt i natten och fundera på var kamerorna var och tänka att jag måste vara med i The Truman Show och att jag snart skulle hitta dörren någonstans i huset...

Inom Mindfulness ska man försöka se situationen i ett utifrån perspektiv, att se den som den är utan att lägga in känslor eller tidigare erfarenheter i situationen. Oftast är det just dina tidiga erfarenheter som ger dig förväntningar på hur händelseförloppet kommer bli...
Du tar alltså ut det jobbiga i förväg!

Tex om spädisen vaknar på natten, med en gång ser Du (eller iaf jag) 3 timmars nattvak framför dig trots att det inte alls behöver bli så utan det kanske räcker man att stoppa om eller att byta en blöja. 

Vad händer och Du, när Du hör bebisskrik istället tar några sekunder och försöker se situationen såsom den faktiskt är- att Du inte har en aning om varför bebisen skriker- visst, den kanske har kolik men kanske vill den bara bli omstoppad...

Problemet är ju att när man är stressad, trött och irriterad så fastnar man i negativa tankemönster...

Hur ofta hör man inte en kompis säga "Åh, i natt sov jag ingenting, ungen skrek heeeela natten"?
Men om man ser på situationen objektivt så är det väldigt sällan man inte sovit alls....några timmar kanske Du iallafall sov....eller?
Ibland är ljusglimtarna extremt små men de finns där ifall Du aktivt letar- jag lovar!

Så mitt tips: 
Försök att verkligen fokusera på de små ljusglimtarna...ge det iallafall en dag och kanske kommer du hitta dem och kanske kommer du uppleva livet lite ljusare!
Och jag lovar- kommer allt gå åt helvete så gör det så om Du är förberedd på det eller inte!

1 kommentar:

  1. mina barn är ju inte så stora än men jag bävar för detta som du beskriver som kaos. Jag kommer med all säkerhet att ha ett arbete och de små gå på förskolan. Jag vill inte ha kaos, jag vill ha lugn och ro. Detta blev dock viktigt efter att barnen kommit, hehe.

    SvaraRadera