fredag 27 december 2013

En riktig Carbonara!

Förmiddagens spenderade jag och barnen i skogen, där vi förövrigt mötte en äldre herre som sa:
- Men vad många barn Du har, som en egen dagisavdelning!
(Tre barn på en vuxen måste ju vara drömmen på ett dagis)

Hur som helst, efter skogsutflykten fick barnen bestämma lunch och valet föll på Pasta Carbonara!

Jag gör min Carbonara helt utan grädde, vilket är det ursprungliga receptet på Carbonara, det här med att sidfläsket flyter runt i gräddsås är en försvenskad variant.

Ingredienser:
Sidfläsk/Bacon (personligen gillar jag det saltare baconet bättre)
Pasta
Ägg (ett ägg till två personer)
1-2 Vitlöksklyftor
Nymalen svartpeppar
Riven parmesan (mängden beror på hur krämig och smakrik du vill ha den)

Såhär gör du:
Stek bacon/sidfläsk i småbitar tillsammans med vitlöksklyftorna (dessa lyfts sen bort, de ska bara smaksätta baconet)
Koka pastan, häll av och vänd ner i stekpannan med baconet
Värm på och knäck i ägget/äggen och rör om tills ägget blivit krämigt
Släng över riven parmesanen och rör ytterligare!

Lägg upp på tallrikar och toppa med peppar!

Eller så kan man lägga baconet på toppen vilket jag tycker är enklast då alla får lika mkt bacon på det sättet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar