lördag 18 januari 2014

Att hitta hållbarhet!

Just nu har jag funderat mycket kring rubriken ovan- att skapa en livsstil....en hållbar livsstil...ett sätt att leva som håller hela livet...

Överallt öser tidningar, TVprogram & bloggar över oss tips på smalmat, dieter & galet tuffa träningsprogram- och ja, jag har själv testat det mesta och, jag tror att det som fick mig att känna enough is enough var det otroligt dåliga upplägget från World of shape- Kickstart!
Där tränade man samma tråkiga och, ur träningssynpunkt, värdelösa träningspass om-och-om igen i 30dagar med ett alldeles för lågt kaloriintag (dessutom var kaloriintaget enbart baserat på om man var kvinna/man- programmet förutsatte att alla ville gå ner i vikt!)!
Efter 1vecka pallade jag varken med tråk-träningen eller att ständigt ligga på ett alltför stort kaloriunderskott (med det kaloriunderskottet skulle jag gå ner ca 1kg/vecka vilket var galet när man är 160cm och vägde 55kg) sen hoppade jag av deras utmaning, insåg att den var kass och det enda den ledde till var att man mådde fysiskt dåligt och inte orkade träna!

Så, hur gör man då?
Hur hittar man en bra kosthållning?
Hur hittar man en lagom träningsmivå?

Jag är inte där än men jag är en bra bit påväg! 
För att komma dit måste man utgå från sig själv & hitta ngt som är hållbart- ngt man kan leva med, inte bara idag och nästa vecka utan resten av livet!
Jag tycker det är sorgligt med alla bloggare som skriver om hypar sina dieter i ena inlägget för att i nästa skriva att de "fuskade lite idag men imorgon blir det diet igen"...

Utgå från dig själv, hitta ngt som passar dig (sen om det är LCHF, GI, vegetariskt eller whatever spelar mindre roll), sluta sätt stämplar/namn på sättet du äter, ät så du och din kropp mår bra och försök inte efterapa ngn annans sätt- lyssna på dig, din kropp och skapa din egen diet! Ät sånt som tillfredsställer kroppen rent fysiskt men tillåt dig att äta sånt som tillfredsställer dig psykiskt- ät för att må bra och ät på ditt eget vis!

Jag älskar matlagningsmagasin- men ärligt, hur kul är det all läsa "136st Smalmatsrecept"?!?!

1 kommentar: