onsdag 29 januari 2014

Dagens middagstillbehör

Här hemma äter vi nyttigt, framförallt på veckodagarna men gärna även på helgen- därmed inte sagt att vi behöver gå ner i vikt eller att vi följer skumma dieter där vi enbart lever på ananas... Ibland tycker jag det är en ganska trist attityd när det kommer till att äta nyttigt! 
I många bloggar kan man läsa att vi-följer-minsann-ingen-diet och våra-barn-får-minsann-bra-husmanskost... Jaha? Det får våra barn med! 

Alla dessa (i många fall förfinade) pikar och antydningar är iallafall trista- nästan som det vore fult eller sämre att äta nyttigt, ekologiskt och att inte ge barnen godis och massa fika i tid och otid... 
Kanske är det dåligt samvete som pratar? 

Jag skulle ju aldrig, varken i ett blogginlägg eller i verkliga livet, kritisera ngn för vilken mat de ger sina barn! 
Om man alltid förutsätter att alla gör sitt bästa, att alla själva vet vad som är bäst för dem och om man låter alla göra precis som de vill så vore det enklare- och framför allt tror jag att de som skriver och kritiserar andra inte mår speciellt bra i sig själva...

Hur som helst så borde väl alla iallafall kunna enas om att mat lagad från grunden av främst ekologiska och näringsrika produkter är generellt bättre än halv- och helfabrikat? 
Men ja, jag använder också en del färdigmat- inte ofta men ibland räcker tiden inte till helt enkelt...

Nu kom jag helt ifrån ämnet, satt och kikade igenom några bloggar och fastnade på hur de uttryckte sig...
Jaja, egentligen ville jag bara visa dagens nyttiga middagstillbehör- 



Kall Avokadosås
Mixa en avokado tillsammans med saft från en citron, en pressad vitlöksklyfta, en stor klick kesella & smaka av med salt/peppar och en liten klick sambal olek



Idag åt vi det till ugnsstekt lax, stekt vitkål (receptet skrev jag för längesen i bloggen, sök på "vitkål" så hittar Ni det) och potatiskaka med gräslök!





1 kommentar: