söndag 26 januari 2014

Slut-på-detox-kaka

Idag är min socker-detox slut!
Hur det har gått kommer i ett eget inlägg imorgon men här kommer iallafall ett recept på kakan jag bakade som avslut :-)

Kladdig citronkaka 
Botten
125g kylskåpskallt smör
1.5 dl ekologiskt mjöl
2.5 msk ekologiskt strösocker
1 krm salt

Nyp ihop till en deg, platta ut i en 21x21 stor form och grädda i 200grader i 10minuter
(Jag hade ingen form i den storleken så jag vek ett smörpapper i rätt storlek och det funkade då kakan inte flöt ut i ugnen)

Fyllning
3 ekologiska ägg
2dl ekologiskt strösocker
0.5 dl ekologiskt vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
Skal från 2 ekologiska citroner och ca 1.25dl färskpressad citronsaft

Vispa ägg och socker fluffigt, vänd i resten av ingredienserna och rör ihop, häll smeten över botten (den blir ganska tunn och rinnig så man tänker "det här kommer aaaaldriiiig stelna"... men det gör den)
Grädda i ugnen i ca 12-15minuter tills den är ganska fast men kladdig inuti.

Servera med vaniljglass och för att göra den extra fancy kan man pudra lite florsocker/vaniljsocker över!

Fast i det övre lagret och kladdig underst!

1 kommentar:

  1. Den såg riktigt god ut den :)

    SV: Ja det var riktigt kul! Jag köpte åtminstone ekologiskt vin till mig ;) M drack öl och Baileys flaskan var presenten :)

    SvaraRadera