onsdag 29 januari 2014

Socker-detox - 21dagar senare...

Nu är min socker-detox över och jag tänkte skriva ngn sorts utvärdering…

Mitt mål med detoxen var att komma ifrån mitt beroende av CocaCola och sockersug- jag har dragit ner på socker i vanliga livsmedel men främst så var det godis och dricka som fokus!

Jag har alltså tagit bort dricka och godis men även ätit mindre dåliga kolhydrater i form av vitt bröd, vit pasta och sockerfulla juicer….i övrigt så har jag ätit mer regelbundet, ätit mellanmål och framför allt ätit frukost vilket jag nästan aldrig gjorde innan.

Redan efter några dagar märkte jag hur regelbundna och fler måltider gjorde att sockersuget minskade- och att äta direkt jag kände minsta hunger gav också samma effekt- för att underlätta så har jag planerat måltider innan så jag alltid vetat vad jag skulle äta och när samt att jag gjort matlådor och sett till att vi storhandlat så det alltid funnits bra mat hemma.

Ett annat problem är att jag har småätit mig igenom dagarna- dels så minskade ju småätandet genom regelbundna måltider och dessutom finns det mkt som är helt okej att småäta tex. nötter och torkad frukt.

De här 21 dagarna har varit helt okej, de första dagarna kände jag av en huvudvärk och jag kände mig mer trött än vanligt men detta vände ganska snabbt och därefter kände jag en ny energi…

Under de 21 dagarna så har jag nog fuskat 2 gånger- ätit lite godis och druckit dricka till maten…inga mänger och heller inget jag har dåligt samvete för!
Tanken med detoxen var att komma ifrån ett beroende och det har jag verkligen gjort!
Jag känner inte längre ngt sug efter CocaCola och heller inte efter godis….i helgen har jag ätit godis och druckit dricka men i normala mängder och inte för att jag "måste" utanför att det är gott- godis är ju faktiskt jäkligt gott ibland!

Sammanfattningsvis kan jag säga att vill man så går det- allt handlar om inställning och att sätta upp realistiska mål som funkar i sin egen vardag! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar