lördag 4 januari 2014

Socker-detox

Något jag länge kämpat med (eller egentligen inte alls kämpat med utan struntat i...) är sockersuget!
Jag äter godis varje dag och jag intalar mig själv att jag inte behöver gå ner i vikt så därför är det okej... Men egentligen så handlar det inte om vikten utan om hur sockret påverkar kroppen...

På måndag börjar en 21dagar lång socker-detox här hemma!
För alla! 
Jag tror inte att det funkar om bara en i familjen gör det och dessutom behöver både vuxna & barn i familjen få bort sötsuget (barnen äter inte mkt godis men en hel del fika och en hel del får man ju även i sig genom maten)!

Igår fick jag hem AfronbladetWellness och däri fanns ett schema med olika recept och vad som är okej att äta och inte- det första steget blir att rensa i skåpen här hemma! Finns det inget socker så äter man ju inget socker- om man inte går till affären som ligger typ vägg-i-vägg med vårt hus....

Hur som helst, alla lightprodukter är bannlysta men det enda light vi använder är creme fraiche, vet inte varför men jag tycker light creme fraich är godare...
Sen är det ju den svåra biten med bröd- barnen kommer äta bröd som vanligt till frukost (det är hembakat men visserligen delvis på vetemjöl) men de behöver en stadig frukost för att orka med skola/dagis medan jag själv kommer skippa brödet under den här perioden!

Det fanns även ett schema för hur man kommer må dag-för-dag....så det ska bli spännande att se hur mkt man påverkas både kroppsligt och psykiskt- en hel del antar jag...

Tanken med detoxen är inte att helt ta bort sockret för alltid eller börja äta ngn LCHF-diet utan det här kör jag i 21dagar och sen gör jag förhoppningsvis bättre val framöver och kommer förhoppningsvis klara att unna mig godis/fika/pasta mm och ändå hålla suget på en bra och lagom nivå!

Som sagt, på måndag kör vi!
Jag kommer uppdatera här i bloggen hur det går, hur jag mår och vad jag äter!

Någon som gjort en socker-detox?
Vad tyckte ni?
Och hur gick det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar